Zusammenfassung
Orogenitale oder oroanale Sexualpraktiken wie Fellatio, Cunnilingus oder Anilingus („rimming“) können bei beiden Geschlechtern zu symptomatischen und asymptomatischen Infektionen durch STI (sexuell übertragbare Infektionen)-Erreger in der Mundhöhle führen. Sichtbare Veränderungen finden sich vor allem bei der primären, sekundären und tertiären Syphilis, bei der akuten HIV-Infektion und der nachfolgenden Immundefizienz (opportunistische Infektionen) sowie bei humanen Herpes- und Papillomvirus-Infektionen. Auch genitale Candida-Infektionen können in die Mundhöhle übertragen werden. Erregerabhängig treten vor allem ulzerierende, aber auch entzündliche und papillomatöse Veränderungen an den Lippen, der Zunge, der Mundschleimhaut und am Pharynx auf. Oropharyngeale Infektionen mit Neisseria gonorrhoeae oder Chlamydia trachomatis (Serovar D–K) können zwar auch zu einer Pharyngitis und Tonsillitis mit Halsschmerzen führen, sind aber bei der Mehrzahl aller Patienten völlig asymptomatisch. Sie bilden damit ein wichtiges, häufig über längere Zeit unentdeckt bleibendes Erregerreservoir. Die systemische Behandlung der oralen STI-Manifestationen unterscheidet sich meist nicht von der Therapie genitoanaler Infektionen. Sie wird durch symptomatische lokale Maßnahmen ergänzt. In den Tonsillen und anderen Geweben schwer zugängliche Erreger bedürfen evtl. einer Dosisanpassung bzw. auch der Auswahl besonders gewebegängiger Präparate.
Abstract
Various sexual practices like fellatio, cunnilingus, or anilingus (rimming) can cause both symptomatic and asymptomatic oral infections in both sexes. Clinically apparent lesions are found in primary, secondary, and tertiary syphilis, in acute HIV infection and the subsequent stage of immunodeficiency (opportunistic infections), as well as in herpes and human papilloma virus infections. Genital candidiasis also can be transmitted to the oral cavity. Depending on the infective agent transmitted, ulcerative, inflammatory or papillomatous lesions of the lips, tongue, mucous membranes and pharynx occur. Oropharyngeal infections with Neisseria gonorrhoeae or Chlamydia trachomatis (Serovar D-K) can cause pharyngitis and tonsillitis with sore throat, but are completely asymptomatic in most cases. Asymptomatic infections are an important, but frequently overlooked reservoir for new infections. Systemic treatment of oral STI’s usually is the same as that for anogenital infections. It can be accompanied by symptomatic topical therapy. When the tonsils and other difficult to reach tissues are infected, higher doses and an antibiotic with good tissue penetration are recommended.
Literatur
Ballini A et al (2012) Transmission of nonviral sexually transmitted infections and oral sex. J Sex Med 9:372–384
Challacombe S, Chidzonga M, Glick M et al (2011) Global oral health inequalities: oral infections-challenges and approaches. Adv Dent Res 23:227–236
Champenois K et al (2012) Risk factors for syphilis infection in men who have sex with men: results of a case-control study in Lille, France. Sex Transm Infect Jun 7 [Epub ahead of print]
Cartledge JD, Midgley J, Gazzard BG (1998) Transmission of fluconazole-resistant Candida strains between HIV-positive patients and their sexual partners. AIDS 12:1249–1251
Dan MP (2006) Pharyngeal gonorrhea in female sex workers: response to a single 2-g dose of azithromycin. Sex Transm Dis 33:512–515
D’Souza G, Kreimer AR, Viscidi R et al (2007) Case-control study of human papillomavirus and oropharyngeal cancer. N Engl J Med 356:1944–1956
DSTIG-Leitlinie Gonorrhoe (in Überarbeitung 2012)
Schöfer H (2011) Early and late syphilis. In: Gross G, Tyring SK (Hrsg) Sexually transmitted infections and sexually transmitted diseases. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Hall KS, Moreau C, Trussell J (2012) Young women’s perceived health and lifetime sexual experience: Results from the National Survey of Family Growth. Data from 4,413 young women ages 15–24 years in the National Survey of Family Growth, 2002–2008. J Sex Med 9:1382–1391
Ison CA, Hussey J, Sankar KN (2011) Gonorrhoea treatment failures to cefixime and azithromycin in England, 2010. Euro Surveill 16:19833
Klepser ME (2006) Candida resistance and its clinical relevance. Pharmacotherapy 26:68S–75S
Manavi K, Young H, McMillan A (2005) The outcome of oropharyngeal gonorrhoea treatment with different regimens. Int J STD AIDS 16:68–70
Mor Z, Gefen D, Linhart Y et al (2011) The contribution of oral sex to male urethral Neisseria gonorrhoeae infections in Tel-Aviv district, Israel. Int J STD AIDS 22:251–255
Park J et al (2012) Pharyngeal CT and GC among MSM screened in San Francisco in 2010. Sex Transm Dis 39:482–484
Peters RP, Nijsten N, Mutsaers et al (2011) Screening of oropharynx and anorectum increases prevalence of Chlamydia trachomatis and Neisseria gonorrhoeae infection in female STD clinic visitors. Sex Transm Dis 38:783–787
Schöfer H et al (2009) Diagnostik und Therapie der Syphilis. AWMF Leitlinie Nr. 059/002. In: Korting HC, Callies R, Reusch M et al (Hrsg) Dermatologische Qualitätssicherung. Leitlinien und Empfehlungen, 6. Aufl. ABW, Berlin, S 348–374
Schöfer H (2011) Sexuell übertragbare Erkrankungen, STD, STI. In: Schöfer H, Baur-Beger S (Hrsg) Derma-Net-Online 2011. BBS, Wiesbaden, Kap. 2.7, S 1–8. http://www.derma-net-online.de/buch/kapitel2_7/Kap_2_7.pdf.
Tchernev G et al (2010) Lymphogranuloma venereum: a clinical and histopathological chameleon? An Bras Dermatol 85:525–530 (online)
Thomas R et al (2006) Evidence of shared Epstein-Barr viral isolates between sexual partners, and low level EBV in genital secretions. J Med Virol 78:1204–1209
Unemo M, Golparian D, Nicholas R (2012) High-level cefixime- and ceftriaxone-resistant Neisseria gonorrhoeae in France: novel penA mosaic allele in a successful international clone causes treatment failure. Antimicrob Agents Chemother 56:1273–1280
Wong ML, Chan RK (1999) A prospective study of pharyngeal gonorrhoea and inconsistent condom use for oral sex among female brothel-based sex workers in Singapore. Int J STD AIDS 10:595–599
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schöfer, H. Sexuell übertragbare Infektionen der Mundhöhle. Hautarzt 63, 710–715 (2012). https://doi.org/10.1007/s00105-012-2352-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-012-2352-9